Invoering viapass in België

Blijven Roosendaalse bewoners bereikbaar na verplichte invoering tolkastjes in Belgie?

Vanaf 1 april wordt de viapass ingevoerd in België www.viapass.be . Dit betekent tolheffing voor vrachtwagens boven 3,5 ton op de snelwegen. Maar ook zijn deze vrachtwagens verplicht om bij het berijden van een openbare weg in België een “On Board Unit” (OBU) te hebben geïnstalleerd. Anders krijgt men een boete van 1000 euro.

De OBU kost 135 euro waarborg en kan los achter de voorruit, maar wordt meestal ingebouwd wat weer kosten met zich mee brengt en men moet dit vooraf wel geregeld hebben.

Voor Roosendaalse huizen aan de grens, die enkel toegankelijk zijn via een Belgische openbare weg betekent dit een ernstige belemmering. Toeleveranciers (uit bv het midden van het land) zonder “OBU” kunnen vanaf 1april niet meer komen leveren.
Voorbeeld hiervan is de Grensstraat te Nispen/Essen. Hier zijn al bordjes geplaatst van viapass, maar hoe kunnen de Nederlandse bewoners worden beleverd door een Nederlandse vrachtwagen zonder OBU?

De Roosendaalse Lijst heeft hierover de volgende vragen:
1. Bent u op de hoogte van de invoering van de viapass in België en heeft u nagedacht over consequenties van deze invoering voor Roosendaalse bewoners in het grensgebied? Zo ja, graag een toelichting.
2. Welke afspraken zijn er al, of zijn er te maken met België of de gemeente Essen over grens gebruikend verkeer (dat dus de grens figuurlijk niet overschrijdt) in bv de grensstraat, zodat Roosendaalse burgers na 1 april in het grensgebied beleverd kunnen blijven worden volgens Nederlandse wetgeving, dus door vrachtwagens zonder OBU?

Voor beantwoording, zie link : LINK