Museumvrienden roepen op tot solidariteit

Stichting Vrienden van het Tongerlohuys roept Roosendalers op hun solidariteit te tonen voor het museum, waarvan de onafhankelijkheid op de tocht staat.De gemeente wil de subsidie van 160.000 euro per jaar schrappen en het museum onderbrengen bij de archiefdienst. Voorzitter Vic Wendel van de vriendenstichting ziet de nabije toekomst met zorg tegemoet. “We gaan de raadsfracties nog vóór de bezuinigingsdebatten in november benaderen om ze te wijzen op het belang van een volwaardige museumfunctie.”

Tegelijk richt de stichting zich tot de inwoners. “We hebben meer dan ooit hun solidariteit nodig voor behoud van een volwaardig museaal platform voor tentoonstellingen op het gebied van cultuurgeschiedenis én hedendaagse kunst.

Bij een poll op de website van BN DeStem bleek tweederde van de deelnemers vóór behoud van een onafhankelijke museale voorziening. Dat geeft ons wel hoop.”

Voorlopig zijn de gebruikelijke voorbereidingen voor de jaarprogrammering opgeschort. Directeur Janine Verster, gisteren als enige aanwezig in het museum, spreekt van demotivatie bij de medewerkers en de vrijwilligers.

Raadslid Yvonne de Beer (Roosendaalse Lijst) is lid van de Vriendenstichting en ondernemer in de Molenstraat, schuin tegenover het museum. “Behoud van het museum is belangrijk. Alleen de vorm waarin, daarover zullen de debatten gaan. Onderbrengen bij het archief is niet onlogisch. Dat we moeten bezuinigen is onontkoombaar. Hoeveel, dat is aan de raad.”